آکادمی داستان

کشف دنیای هنر به تنهایی کار آسانی نیست و سرویس آکادمی داستان می‌کوشد همیار ادبی شما در این زمینه باشد. با توجه به فقدان معنادار واحدهای درسی ادبیات خلاقه در سطح مدارس و دانشگاه‌های کشور ایران، و البته محدودیت‌های مدارس خصوصی ادبیات ، شاهدیم که نویسنده‌ی تازه‌نفس فارسی سال‌ها با تاخیر از مباحث روز ادبیات خلاقه به ویژه در بخش ادبیات روایی باخبر می‌شود. از همین رو و به تعبیر سیمین دانشور:« یک فرضیه تا به ما برسد به یک ایده‌ئولوژی سخت تبدیل شده است»

در سرویس آکادمی داستان تلاش شده است که از دریچه‌ی مفاهیم تازه‌ای چون کوچینگ و آرت کوچ ، همیاری ادبی ، برون‌ریزی ذهنی و طوفان  فکری به مباحث آموزشی ادبیات پرداخته شود. به همین منظور خدمات این سرویس به سه کارگروه ادبی تقسیم شده است:

آرت کوچینگ و همیاری ادبی


در مباحث آکادمیک داستان کوچینگ به عنوان مهارتی تازه و نگاهی نو در زمینه‌ی لایف استایل و کسب و کار  معرفی می‌شود. مهارتی که ابزار آن نه چنان استعدادیابان هنری متر و معیاری از پیش تعیین شده است، و نه مانند به آموزگاران ادبیات خلاقه ، دانش‌نامه‌های ادبی و جزوات شخصی. بلکه آرت کوچینگ مجموعه‌ای از مطالب مدیریتی، روان‌شناسی، فلسفی، ورزشی و هنری به شمار می‌رود که  «آرت کوچ» با استفاده از این دانش و اطلاعات به کوچی (Coachee) کمک می‌کند تا درگیری‌های ذهنی، کاری و هنری خود را پشت سر بگذارد. البته کوچ در این مسیر هیچ‌کدام از مهارت‌های فوق را به صورت مستقیم تدریس نمی‌کند؛ بلکه از طریق تعامل با کوچی، وی رو تا رسیدن به پاسخ مناسب همراهی می‌کند. کوچ در مسیر کوچینگ، کوچی را با سوالاتی روبرو می‌کند که بسترساز برون‌ریزی ذهنی شده و در نهایت به طوفان فکری منجر می‌شود. از این جهت آرت کوچینگ یعنی آزادسازی توانمندی‌های بالقوه هنرمند (Unlocking a person’s potential) . رسالت کوچ این است که به کوچی کمک کند نسبت به امکانات بالقوه خود آگاهی بیشتری پیدا کرده و مسئولیت رشد و توسعه خود را بر عهده بگیرد. در نتیجه آگاهی، مسئولیت پذیری، همیاری و خودآموزی از جمله کلیدواژه‌های علم کوچینگ‌اند که می‌کوشیم در پایان دوره‌ی آرت کوچینگ نسبت به این مفاهیم تسلط هنری داشته باشیم. در آکادمی داستان بالاترین سطح همیاری ادبی به رایتینگ کوچ (همیاری نویسندگی) اختصاص دارد که طی آن مباحثی هم‌چون هم‌افزایی، برندینگ و بیزینس‌آرت‌کوچینگ مورد بررسی و هدف‌گذاری‌ست.

ورکشاپ آنلاین ادبیات خلاقه


عدم وجود نظام یکپارچه‌ی علمی در کشور (منظور از نظام، ساختاری محدود و سانسورمند نیست؛ بلکه مراد عدم دیالوگ میان نظریه‌پردازان ادبی و در نتیجه چندپارگی و تناقض میان منابع ادبی است)سبب شد تا بخشی از فعالیت‌های آکادمی داستان را معطوف به یکسان‌سازی اصطلاحات و دسته‌بندی علوم پایه‌ی ادبی کنیم. در این سلسله ورکشاپ‌های آنلاین می‌کوشیم در مورد تعاریف، تشابهات و تمایزات مفاهیمی چون: معنا ، نمود ، نشانه ، زبان ، الفبا و ادبیات خلاقه تبادل نظر داشته باشیم. امیدواریم در پایان دوره‌های آنلاین ادبیات خلاقه ابزارهای یک هنرمندِ حیطه‌ی ادبیات را بهتر بشناسیم.

کارگاه حضوری داستان‌نویسی


هنر داستان‌نویسی با تمام ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های خود همواره در حال خلق بوده و منتقدانی نیز همواره در پی بررسی این محصولات ادبی. در ادامه‌ی فعالیت آکادمی داستان، در قالب کارگاه‌های حضوری داستان‌نویسی به مرور این موضوع می‌پردازیم که نظرگاه‌های شخصی شاخص‌های ویژه می‌آفریند و به همین منوال سنجه‌های متنوع شیوه‌های متنوع نقد ادبی را. تقسیم‌بندی نقد ادبی به کلاس‌های مختلفی هم‌چون: نقد اومانیستی، نقد ادبی روانکاوانه (Psychoanalytic Literary Criticism)، نقد فرمالیسم (Formalism ) ، نقد ساختارگرایی (Structuralism) ، نقد تاریخی (Historical criticism) ، نقد پساساختارگرایانه ، نقد جنسیتی و… نمودارِ نکته‌ی ساده‌ای‌ست: انسان می‌کوشد تاثیر و عمق هر شیوه‌ی هنری را وابکاود و در این مسیر نتایج به دست آمده می‌تواند برای هر هنرجوی ادبی، چراغ راهی برای نوشتن خلاقه باشد. در کارگاه‌های حضوری داستان‌نویسی می‌کوشیم مروری کاربردی بر سیر نظریه‌ی ادبیات داشته باشیم.

ثبت‌نام در دوره‌های ادبی


برای  ارتباط با کارگروه‌های ادبی ذکر شده، می‌توانید نام و نام خانوادگی، شماره تماس و زمینه‌ی نوشتن ( شعر / داستان کوتاه / نمایشنامه / فیلمنامه ) به همراه کارگروه مدنظر به آدرس ایمیل زیر ارسال کنید.